Thursday, May 19, 2011

On Church Attendance

By St. Theophan the Recluse
Do not be tempted to indulge yourself in not coming to church at the beginning of the service or leaving before it is over. Remember, each service is a complete unit and it can provide its full benefit only in its entirety. Just as food is tasty only when it is fully seasoned, so the service can completely satisfy the spiritual taste only when it is heard in full. Thus, he who misses the beginning or does not remain until the end is laboring, but he deprives himself of the fruit of his labor; he creates with one hand and destroys with the other. Approaching the church, you must leave every care and worry about your affairs at the threshold in order to enter with a serene mind. Entering the church, you must put on reverence like a garment, remembering to Whom we are coming and to Whom we intend to address our prayers. Having taken your place in the church (best of all, the same place each time), you should gather your thoughts and mentally stand before the face of the omnipresent God, offering Him reverent worship in body and spirit, with a contrite heart and in humble reverence. After this, you must follow, without wandering thoughts, everything that is going on --what is being sung and read in the church-all the way to the end of the service. That is all! In this way, we will not be bored in church, looking here and there and starting conversations, and we will not be wishing that the service be over soon. Instead, passing from one prayerful feeling to another and from one reverent thought to the next, we will be like those in a fragrant garden, moving from one group of flowers to another.

عن حضورنا في الكنيسة - للقديس ثايوفانُس الحبيس
لا تدع الشيطان بأن يجرّبك في عدم مجيئك لتحضر الصلوات في الوقت المحدد، أي من ابتدائها حتى نهايتها. عليك أن تتذكر أن كل خدمة كنسيّة تتألف من وِحدَةٍ متكاملةٍ، وإذا شئنا أن ننتفع من هذه الوِحدَةِ المتكاملة علينا أن نحضر ونشارك في كماليَّتِها. كما أنَّ "الطعام يُملَّحُ" لتزكيته، كذلك الخدمة الكنسية تستطيع أن تُزَكِّي حواسَّنَا الروحية إذا صبرنا وحضرنا وشاركنا بها بالكليّة. إنّ الذي لا يحضر الخدمة الكنسية من البداية حتى النهاية هو بالفعل يتعب، ولكنه يحرم نفسه من ثمر أتعابه ما لم يثبت في كمالية الخدمة الكنسية، فهو على سبيل المثال يبني بيدٍ ويحطّم بيدٍ دون أن يدري. عندما تحضر إلى باب الكنيسة، عليك أن تترك "كل اهتمامٍ دنيويٍّ" كما نرتل في القداس الإلهي، لكي تدخلَ إلى فرح ربّك بضميرٍ نقيٍّ. ومتى دخلت باب الكنيسة، عليك أن تسربل نفسك بالوقار، متذكرا في نفسك "إلى مَن" أنت تأتي و"إلى مَن" تَوَدُّ أن ترفع صلاتك. وعندما تجلس في مكانك (الأفضل أن تجلس أو تقف في نفس المكان في كل خدمة) عليك أن تجمع أفكارك في ذهنك وتذكر أنّك في حضرة الإله المالئ الكل، مقدّما له عبادةً موقَّرةً بالجسد والروح، بقلبٍ متخشِّعٍ وَوِقارٍ متواضعٍ. بعد هذه البداية المهمة عليك أن تتابع، بمعزلٍ عن الأفكار الشاردة، وتهتم بما يجري في سياق الخدمة، أي بالقراءات والصلوات والتراتيل، وتشارك، من البداية حتى النهاية. هذه هي فحوى حضورنا في الكنيسة! متى صمَّمنا وتابعنا هذا الأسلوب، لن يُفسح المجال للملل، ولن نُجرَّب بالإسترخاء والثرثرة والضجّة (صوت الأطفال في الخدمة هو "ضجّة مقدسة" على حد تعبير العلامة الراحل الأب ألكسندر شميمان، بينما عندما يعلـّق الناضجون تصبح في حينها ضجّة)، ولن نأمل بأن ننتهي الخدمة سريعا. بالأحرى، عندما تنتقل صلواتنا من درجة إلى درجة، وترتفع من شعورٍ إلى شعور، ومن فكرةٍ موقـّرة إلى فكرةٍ أسمى، نصير جميعنا كورودٍ وأزهارٍ في حديقةٍ مزيَّنةٍ عطرة، ننتقل فيها "من مجدٍ إلى مجد" على قول الرسول بولس.